Translate

måndag 18 april 2011

Söndagsnöje.......




Jag har en passion, en barndomsdröm som jag förverkligade för 10 år sedan. I söndags var det dags igen.
Vad det började med egentligen var när jag hade min svensexa, då fick jag möjlighet att flyga med en kompis, sedan var det kört helt såld. Därefter började några års slitande med teori och praktik. Såld på mitt nyvunna intresse så engagerade jag mig helhjärtat blev sekreterare och tillbringade mycket tid på flygklubben. Men i samband med jobb och annat lades allt på is och jag höll med nöd och näppe certet vid liv med sporadiska flygturer. Försökte vid ett antal tillfällen att dra igång det igen och sa till mig själv "-nu så skall jag satsa och flyga mer regelbundet......". Anmälde mig till och med till en aerobatics kurs med en kille som hette Gabor, pratade med honom gjorde allt klart. För en måttligt tidsinsats och humana kostnader skulle jag alltså få "avance" behörighet. Lyckan varade i 2 veckor då flygläraren fick stabilisator och roder kapade i samband med en uppvisning på Malta. Det obehagliga var att jag pratat med honom så nära in på, en så entusiastisk person som levde sin hobby med inlevelse. Detta dämpade mitt flygintresse och har påverkat mig i flygandet. Nåja efter ett antal års flängande med jobb, barn etc. i min iver att skapa en hållbar tillvaro med allt för höga ambitioner, låg alltså flygningen på ynka 3-5 timmar om året. Tills i höstas då jag gjorde en hyffsat rejäl flygning på 4 timmar under en dag då jag flög till Norrköping(Bosse och Lottis) med en rundtur över staden och nejderna. Nu tänkte jag..... igen. Men inte då nu var det mest väder som hindrade mig när jag hade tid.
PC gjordes i Mars 2011, återigen samma tanke.

Så Söndag 17/4-11, var jag ute på en timmas flygning ungefär, jag märker hur fri och glad jag känner mig över att ha möjligheten att spaka ett flygplan. Det ställer krav på fokusering, noggrannhet, närvaro och en massa andra egenskaper som gör att man släpper det som inte är värt något och bara njuter. Det är ju därför jag flyger. Säger så till mig själv varje gång. Skriver detta till mig själv egentligen för att verkligen sparka mig själv där bak. Så att jag verkligen förstår varför jag tycker så mycket om det, sen gäller det ju att få med sig nån på turerna oxå det blir liksom roligare då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar