Translate

torsdag 21 april 2011

Hjalmarsro..... och google.

Sitter och fnular framför datorn utomhus, tänkte att jag skulle googla på "hjalmarsro" vips så hamnar jag först på alla sökningar nästan, nu vet ju inte alla att man kan söka på hjalmarsro men ändå. Så det blir lite svårt att hitta ändå men det verkar vara ett bra namn i alla fall. Det är ju egentligen inte det viktigaste att synas för mig idag utan bara att man kan skriva av sig. Inser mer nu än tidigare vikten av att vara unik om man skall bli hittad på nätet. Googlar jag på mitt namn så dundrar det in miljoner svar. Heter man eller kallas något annorlunda som ex Xxxxx eller något annat udda så är man rätt ensam om man bortser från de utländska svaren är klart. Som sagt hjalmarsro var och är ett bra namn om jag skulle bestämma mig för att "go public". Det som krävs är att man vet att det finns... Kanske inte så enkelt egentligen.
När jag kikar på det så finns det en massa sökoptimeringar att köpa det är ju bara det att det finns inte en utan massor och alla slåss om samma utrymme i form av sökord. Internet är märkligt egentligen det som för ett antal år sedan typ 90-talet då man satt på BBS er och ringde upp anslutningar med telefonlina, Det tog vansinnigt massa tid för få kb och kostade då alltså 6 kr i timmen, ladda ner något idag av samma storlek går på en millisekund. Det vi då inte hade en aning egentligen har blivit något vi inte klarar oss utan. Apple omsätter 200 miljarder och ökar???
Det allt handlar om nu är att vara ett namn som syns om man nu vill synas är klart och att folk vet vad dom skall söka efter. "-som man ropar i skogen får man svar" är i allra högsta grad aktuellt när det gäller nätet.

En lång historia för inget egentligen bara en fundering som ju tendera att växa lite för brett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar