Translate

måndag 11 april 2011

Fundering över språkbruk...

För att ge exempel: Det var länge sedan.... hur länge är länge sedan? Det är ju relativt och beroende på hur man bedömer det, hos någon kan det ju vara några månader sedan och hos någon är det flera år kanske till och med mer än tio år. Vilket tidsperspektiv har vi egentligen? Vad beror det på? Troligtvis beror det på hur gammal personen är som säger det, det kan bero på hur personen bearbetar tiden. så egentligen "-länge sedan" säger ingenting mer än att något hänt i historien.

Eller uttrycket "-en bit" hur stort är det? egentligen samma frågeställning när det gäller detta som i föregående stycke.

Varför använder vi meningar som inte egentligen betyder något utan är något som den som uttrycker det bedömer utifrån sina referensramar och mottagaren bedömer utifrån sina referensramar.
Skall väl erkänna att jag själv är mästare på att använda ord och meningar som har en ganska luddig betydelse. Varför gör jag det? Utfyllnad för att munnen måste gå eller fyller det en funktion?
Jag har inget svar på detta, nu när jag har påtalat det så skärper jag mig med att vara mer specifik och mer tydlig. Några dagar/veckor senare har jag hamnat i samma fälla igen kanske med en ny ordalydelse men fullt och fast lika otydlig. Försöker lära mig parollen Rak, Tydlig och Rättvis. Fungerar inte alltid så bra tyvärr men jag jobbar på det.

:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar