Translate

lördag 23 april 2011

Se framåt.......

Sitter en härlig morgon med en kopp kaffe kan inte riktigt komma igång med att göra något i trädgården. Jag vill liksom bara slappa. Men tankarna går runt i huvudet, funderar på allt möjligt egentligen. Har sådana perioder lite då och då. De brukar komma när saker ställs på sin spets av en eller annan anledning, det kan vara nåt på jobbet eller privat det spelar ingen roll egentligen. Då startar funderandet. Jag går igenom mycket, det kan vara varför, om, om inte, jag skulle, jag borde, nån annan borde, om jag skulle, när, varför osv. Den senaste tiden har det hänt lite för mycket i min tillvaro där jag haft liten eller ingen möjlighet att styra det som skett, tyvärr har detta varit negativa saker. Det är nog anledningen till varför jag är inne i en "period". Naturligtvis har det hänt positiva saker oxå. De har jag tyvärr i detta läget svårt att njuta av till 100%, tro mig jag försöker. Vad har då föranlett detta egentligen? Att jag är på detta sättet? Som många med mig kan jag ju skylla på uppväxten eller egentligen är det fel att säga att jag skall lägga skulden på något, det är det som gjort mig till den person jag är idag.
Både på gott och ont, om sanningen skall fram så har jag skapat mitt eget liv, gjort mina egna val, tagit eget ansvar sedan jag var liten, medvetet eller omedvetet. Alldeles för tidigt kan jag tycka. 
Under hela min uppväxt har jag sökt stöd hos mina föräldrar utan något egentligt engagemang från deras sida överhuvudtaget. När jag sökt stöd önskat råd om något så har svaren egentligen utmynnat i samma slutsats men med olika vinkling. "-Det blir inte bättre för det." el. "-Det blir jättebra du gör som du vill". Som jag har tolkat det så brydde de sig bara om dina egna liv inte bara i ord utan även i handling.
Detta leder mig till "-se framåt", jag har egentligen alltid hängt mig kvar i det förflutna även om jag intalat mig att jag att det inte är så. Livet består ju av en massa möjligheter i framtiden, i historien är ju möjligheterna redan förbrukade vare sig du gjorde bra eller dåliga val. På något sätt har jag nog begränsat mig själv på detta sättet tror inte jag är ensam om detta. Historien skapar ju erfarenhet och kunskap och ligger till grund för ett agerande. Har klockrena exempel på när historien hämmar, namnger ingen(förutom mig själv) men skulle kunna. Man låter historien styra framtiden så hårt att tratten är vänd åt "fel" håll. Istället för att ta in så mycket man kan av möjligheterna och välja därifrån så väljer man att vända på tratten, minska sina val och plocka bort möjligheter i tron att historien upprepar sig och styr sina val utifrån ett mycket begränsat utbud i tron att det skall skapa en helhet och en massa möjligheter. Tror att man tänker på vad som skulle kunna gå fel  istället för att fokusera på vad som skulle kunna gå rätt och bli bra. Man begränsar sina tankar och ser farhågor redan innan de uppstått. Ett exempel jag har hört sägas, "-Jag tror inte på förhållanden." Men ändå inleda en relation med den inställningen? Med allt vad det innebär.

Historien har bara en väg och den har du redan tagit dig igenom, framtiden har massor med vägar och möjligheter om det vet du inget ännu. Detta innebär inte att du måste plocka bort möjligheter bara förfina dem. Låt inte erfarenheter och historik begränsa eller hämma dig i dina val. Jag vet att jag begränsar mig själv på detta sättet. Dags att ändra på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar