Translate

fredag 18 november 2011

Mont Blanc 4810,20m del 4

Vaknade utvilad som enda person tror jag, under natten hade ett riktigt åskoväder med regn och rusk dragit in över berget. Tydligen var det bara jag som hade sovit och dessutom riktigt bra.
Denna dag var då vi skulle ta oss upp på Aiguille du Midi, och galciären som skulle bli vår läger plats för natten. det som skulle göras var att ta linbanan upp en station sedan vidare vandring ut på glaciären och gräva ner tältet sedan ladda med energi koka snö för att få vatten äta ordentligt och träning i säkerhet ibland sprickor och hantering av isyxan vid passager över dessa samt en massa annat nyttigt. Även planera för nattens vandring.
Dimma/moln över och under oss.

Sanna inspekterar tältet.....
 Det var detta vi vaknade upp till jämn tjockt lager av dimma och moln både ovanför huvudet och under oss. allt var dyngsurt. Vi hade gott om tid och det var bara att packa ihop allt ändå det fick bli som det blev. Våra vänner fick ju under natten sällskap av Diman som vandrat upp i regn samt sovit med Ihor och Volodomyr i ett tvåmanna tält med med TRE ryggsäckar i 100 liters klassen, dessutom var tältet otätt så allt var mer än blött. Vår super energiske ryss hade gått på en vandring i morgonstöket han var klar först av oss alla. Så när vi var klara att gå gick han inte att finna??? Det tog några timmar så var han tillbaka, märkligt.
Vi gick upp till lift stationen  för att ta linbanan upp. Vi hann med att ta en kopp kaffe i lugnan ro innan de andra kom.
Sanna färdig för avfärd.

Tusan var stilig....eller?

Den berömda "kammen" 40-50cm bred hua.
Jag gör mig iordning

Väl uppe gick vi upp på tak terassen för att göra oss i ordning för vandringen ut på glaciären, plocka fram stegjärn, rep och ta på oss lite mer kläder, det var lite småkyligt så högt uppe, vi befann oss på ca 3800 m. Jag var lite nervös för kamvandringen den hade jag gjort tidigare när jag varit uppe en vinter för att åka Valleé Blanche turen, då såg det lite annorlunda ut men jag minns att det var smalt lite läskigt då men vi hade ett rep och steg i snön som mar mycket mer rejäla. Nu var det ännu smalare typ drygt två parallella kängor brett och bra brant och långt ner på båda sidor. Nåja det var tvunget att gå den vägen i alla fall. När vi närmade oss is tunneln kände jag pulsen stiga, en isande kyla blandat med pirrig nervositet gjorde att jag var på helspänn. Denna gången tog vi inga bilder det var liksom inte läge att göra detta. Väl nere väntade en vandring på någon timme eller så till läger platsen som låg i ena änden av glaciären.
Ihor efter kammen
Det kändes bättre när allt blev bredare men vi var tvgna att hoppa över sprickor men inget värre. väl på läger platesn var det dags att börja koka snö samt gräva ner tältet så att vi var skyddade mot den värsta vinden. Det är totalförbjudet att tälta där men det verkade inte som om någon brydde sig speciellt mycket över det.
Jag började grävandet det märkets tydligt att det var en mer tunn luft här man blev märkbart trött efter en ganska lätt belastning. Vi lagade mat.... frystorkat blev det Pasta Carbonara och förberedde oss för träningen som skulle komma i att hantera isyxa, rep och falltekniker.
Ut mot glaciären

Grävaren...

Sanna ser nöjd ut

Niklas ser lite fundersam ut

Jag inmundigar en delikat måltid.
Det får nog bli en del 4, nånting annars blir denna aldrig publicerad. Har liksom inte haft tid att skriva klart. Så håll till godo med det som har kommit hittills.
Jag är lite nyfiken hur många som läser så det skulle vara kul att få en liten kommentar eller nåt bara för att se om det bara är jag som tycker det är intressant eller om det finns någon mer.

Forts följer.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Vill ha del 5 där du träffar Snömannen!
    Mikael holm

    SvaraRadera
  2. Vilket äventyr det verkar varit!

    Anders Berggren
    (som väntar på del 6 när ni bränner ner på skidor)

    SvaraRadera