Translate

torsdag 10 november 2011

Mont Blanc 4810,20m del 2

Väl på Landvetter delade vi på oss jag flög via Amsterdam Shipol och Sanna och Nicklas flög via London. Vid inflygningen till Geneve var det så klart väder att man såg de snöklädda topparna, Tankarna for igenom mitt huvud, jag tänkte för mig själv "-Fan! dit upp skall jag". Det såg inbjudande ut men samtidigt "rått" ut.

Vi blev upphämtade av Ihor på flygplatsen, pressade in vår utrustning i bilen fyra bagar på 100-140 liter hyfsat fullt, bilen var en Skoda kombi modell mindre. Lite trångt med andra ord. Färden gick mot Chamonix, mörkret började lägga sig men det var stjärnklart och när vi närmade oss såg man Mont Blank massivet torna upp sig i månskenet otroligt vackert.
Lite suddig bild bara men det får duga för att förmedla känslan.
Vår bas skulle vara en camping plats inte långt ifrån centrum, väl där var det becksvart, på med pannlampor sätta upp tält, någon gick och köpte lite öl för det skulle vi ju ha!
Jag på campingplatsen med vindruvor från Ukraina precis anlänt.
Kultur krocken, Choklad från Kazakstan, te från Nepal, konstig men god fisk ifrån Ukraina, vin från Frankrike, Öl från Holland, en ryss, två ukrainare och tre svenskar.
Niklas, Ihor och Dmitry funderar nog på var det var dom fick i sig.    
Summan av dagen var omvälvande, dessa människor skulle jag tillbringa drygt en vecka med vi skulle hänga på varandra nästan bokstavligen och den enda jag egentligen kände var Niklas.
Följande personer ingick i gänget: Niklas som då är kompis sedan ett par år tillbaka, sen Sanna som är Niklas flickvän vi tre skulle dela tält henne hade jag träffat ett par ggr bara innan vi åkte.
Ihor(Ukraina)som är en riktig vagabond rest jorden runt klättrat och åkt skidor och lever mer eller mindre för dagen. Han lärde mig hur man skulle ligga om man skulle sova på pappkartong under Brooklyn bridge i NY för att ligga mjukt och över huvudtaget kunna somna och då räknas det inte om man är dyng packad. Insåg ganska snart att trots att han bara är 32 har varit med om så mycket tokiga och galna saker att detta skulle bli en vecka av massa mer eller mindre osannolika historier från honom som var otroliga men sanna.
Volodomyr från ukraina som bott i NY i 9 år men knappt kunde prata engelska hade levt i en stad i staden, märklig man kändes inte som han hade alla bestick i lådan ändå var han ingenjör och byggde helikopter delar. Hmmm. Mer kommer om honom under vägen.
Dmitry än välbärgad ryss från St.Petersburg Jobbade på ett data företag och Ihor skulle se till att komma han upp på berget, perfektionist hade stenkoll på all utrustning av senaste modell och var superfit.
Senare anslöt Dimitry som var en av Ihors gamla kompisar från Ukraina och nu bodde i Boston. Första gången jag såg honom verkade han väldigt besläst, han var professor på universitet i nån typ av biokemi etc.

Dagen var till ända, tältet uppsatt småtrött efter en lång dag samtidigt var man lite små lurig trots att det bara blivit nån öl och lite vin. Somnade gott och småleende den kvällen. "-Det här blir nog riktigt bra, vilket äventyr, hann jag tänka innan jag somnade."

Nä nu har jag nog skrivit nog för idag eller nu iallafall.
Forts. följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar