Translate

tisdag 17 maj 2011

Som om jag inte hade tillräckigt att göra! Nostalgin tog överhanden.

Gjorde ett inköp i helgen, lite impulsivt kan tyckas men så roligt. Har kikat på något kul i bilväg ett bra tag nu. Har kikat på allt ifrån Porsche 997, 996, Boxter och Cayman sedan ytterligare ett antal andra bilmodeller. Prisbilden har varit från runt 250 000 till 800 000 kronor. Har vägt fördelar/nackdelar mot varandra i leda, ventilerat med min omgivning om allt möjligt.

Vad ville jag ha egentligen? Jo något som är lite unikt, udda, det behöver inte nödvändigtvis vara en massa hästkrafter de kan man i de flesta fall med Sveriges lagar i bakhuvudet inte utnyttja. Jag har nog varit lite blind när det gäller detta egentligen, tills jag var ute med en Miata som en bekant har vilken rolig bil. Ett hjul i varje hörn, härlig väghållning. Han uppmärksammade mig på det faktum att det är ju inte hästkrafterna som gör att det blir roligt i kurvorna. Alltså ytterligare en lärdom att ta till. Nu är det så att visst tycker jag att Miatan är en fin bil, bra pris och allt men jag är en Porsche fantast och då skenar priserna duktigt om du skall ha nått som är fräscht. För en leksak....! Har funderat på vad jag vill ha egentligen? Vad tycker jag är kul? Skruva skall jag absolut inte göra har jag sagt till mig själv. Men jag har en svaghet Porsche 914...... där måste man skruva en del. Det var min första och enda sportbil, hade en sådan på slutet av 80-talet, då var jag nog egentligen för ung med för liten plånbok och för mycket äventyr i kroppen. Skulle bara utomlands fara runt som en tok. Den fick följa med lite överallt hyrde ett garage här och ett där för att kunna meka med den. Sedan blev det ohållbart blev mer eller mindre tvingad att sälja alldeles för billig tyvärr. Den kom tack och lov i goda händer. Finns numer på Gotland, var där för ett antal år sedan och provkörde den. Nästan så att jag grät en skvätt.
Satt i fredags och kikade på blocket, brukar söka på 914 med jämna mellanrum, de flesta har varit alldeles för dyra från 60-100 000 vilket jag tycker är alldeles för mycket pengar för en bil som denna. Jag vet nämligen vad reservdelarna kostar..... på dessa bilar finns det alltid att göra.

Nu hittade jag en till nästan hälften av det lägre beloppet som dessutom var helt rost lagad och hade en massa nya delar, inte nog med så hade motorn bara gått 500 mil och såg oförskämt fin ut.
Problemet eller utmaningen är att den är i delar...... behöver slip och lack. Känner mig rätt övertygad om att detta inte skall utgöra något större problem då jag skruvade isär och ihop den jag hade ett antal gånger. Slängde mig i bilen åkte ner till Älmhult, kikade, klämde, kröp och köpte. :)

Gratis blir det inte men jag får en rolig bil som garanterar blir ett udda tillskott i jönköpings trafiken om ett tag... hur lång tid det tar vet jag inte vill inte säga något om det heller. Förhoppningen "best case" är hösten, mer rimligt är nog våren 2012. Får se hur det flyter med delar och allt.

Vad fick jag för min investering? En kul udda(20 st i trafik) bil till rimliga kostnader, 100 hk, skattebefriad, försäkring för runt 1500 året, ett hjul i varje hörn, mittmotor, möjlighet att skruva och meka själv(lättmekat). Slipper ligga ute med alldeles för mycket, betala för höga försäkringar och service kostnader. Slipper vara rädd för var jag parkerar. Ja en massa superlativer. Någon sa vrak om den, jag säger projekt och nostalgi.

Låter som en dröm eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar